‘Goed gesprek verandert gedrag’
NIX18-campagne ondersteunt gemeentelijke initiatieven
NIX18 is de landelijke campagne over niet roken en drinken voor je 18e, een initiatief van het ministerie van VWS en maatschappelijke partners. Dit najaar organiseerde GGD ZHZ de online campagne 'Goed Gesprek' met verschillende online-activiteiten. Met deze regionale campagne sluit de GGD ZHZ aan bij de landelijke initiatieven die er zijn én brengen ze de boodschap NIX18 extra onder de aandacht. De focus lag op het bieden van handvatten aan ouders om het gesprek aan te gaan met hun kind(eren).
‘De ambities van het expertiseteam verslavingspreventie van de GGD ZHZ richten zich op het voorkomen dat jongeren beginnen met middelengebruik. Met onze regionale campagne wilden wij de NIX18-boodschap binnen de gemeenten extra onder de aandacht brengen’, vertelt Marjola Engel, Adviseur Publieke Gezondheid. ‘De online-campagne richtte zich op ouders met kinderen in de leeftijd tussen de 10 en 18 jaar. We gaven hen informatie en handvatten om een gesprek te hebben met hun kinderen over alcohol en tabak: hoe voer je zo’n gesprek nou op een fijne en effectieve manier?’ Uit onderzoek blijkt dat wanneer er een goed gesprek plaatsvindt tussen kind en ouder, de kans tot gedragsverandering toeneemt.'

Marjola Engel, Adviseur Publieke Gezondheid GGD ZHZ
Gesprek is essentieel
‘Niet roken en drinken voor je 18e is een moeilijk onderwerp, waarbij vaak spanning komt kijken’, vervolgt Marjola. ‘Maar zo’n gesprek tussen ouder en kind is van groot belang, blijkt uit onderzoek van het Trimbos Instituut. Het blijkt dat ouders via de opvoeding en hun eigen gedrag een belangrijke rol spelen in het middelengebruik van hun kinderen. Essentieel is: duidelijk maken wat je verwacht en wat de regels zijn, en het goede voorbeeld geven. Dit helpt de pubers zo lang mogelijk alcohol- en rookvrij te houden. Dankzij NIX18 krijgt het puberbrein en -lijf de kans om ongestoord door te ontwikkelen én creëer je een basis voor verstandig gebruik later.’
Interactieve campagne
De campagne startte met de werving van de ouders via social media, lokale media, scholen en gemeenten, om ze te interesseren voor de ouderavond ‘Puberbrein & NIX18’. Tegelijkertijd werd de website www.goedgespreknix18.nl gelanceerd. Tijdens de regionale online ouderavond op 9 november werd er interactief theater ingezet, sprak er een expert verslavingszorg en een expert ‘puberbrein’. Na afloop is er een interactief online magazine gelanceerd waarin ouders de mogelijkheid hebben om een vraag te stellen via de chatfunctie. Marjola: ‘Wij hebben tijdens de online avond zelf ook vragen gesteld die ze via de telefoon konden beantwoorden (via een mentimeter). Dit gaf ons meer inzicht in de doelgroep. Hieruit bleek onder andere dat de helft van de deelnemende ouders aan de ouderavond nog geen afspraken heeft met hun kind over NIX18.’

Volgende keer: nóg lokaler
Marjola: ‘De eerste evaluatiecijfers van de campagne zijn bemoedigend!’ (zie kader). We kijken nu hoe we dit komend jaar verder kunnen vormgeven. We merken dat gemeenten zich gesteund voelen door onze campagne. Dat biedt een mooie kans om nog meer de samenwerking te zoeken rond dit thema. Lokaal liggen er vaak andere accenten; daar willen we gebruik van maken. We zullen volgend jaar dus opnieuw kijken hoe de campagne kan bijdragen aan de NIX18-activiteiten die op dat moment plaatsvinden in de gemeenten en op landelijk niveau.’
Evaluatie online-ouderavond
- Aantal deelnemers: vooraf 284 aanmeldingen, 110-120 keken live mee.
- Gemiddeld waarderingscijfer: 8,7.
- Opname teruggekeken: 582x.
- Online magazine bekeken: 188x, 992 paginaweergaven.
- Feedback: Informatief, afwisselend, herkenbaar, leerzaam, interactief en met humor. Voldoende handvatten om een goed gesprek over NIX18 te voeren met het kind.
Evaluatie Online Campagne
- Facebook & Instagram - 51.646 mensen bereikt; - 251.598 keer verschenen op een scherm; - Doelgroep zag gemiddeld 4,87x bericht van Goed Gesprek; - 1.968 unieke klikken op de link.
- Campagne website Goed Gesprek - 2.571 unieke bezoekers; - Quiz wat voor soort ouder ben jij; 591 keer ingevuld.
Wil je de online informatieavond terugkijken? Dat kan hier. Interesse in het magazine? Bekijk het hier.
Campagnepagina zie hier Meer over de landelijke NIX18 campagne vind je hier.