
Om verder schoolverzuim te voorkomen
Drie partijen intensiveren samenwerking op lokaal niveau
De rubriek 1+1 = 3 gaat over de meerwaarde van samenwerking. Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (LVS) werkt in onze regio nauw samen met Bureau Halt en het Jeugd Preventie Team (JPT). Samen proberen ze terugkerend en langdurig verzuim onder jongeren te voorkomen. Door met name op lokaal niveau de samenwerking te intensiveren. Drie betrokkenen vertellen hoe ze dit vanuit hun eigen rol ervaren.

Narjissa Rhallab, LVS Consulent:
‘Samen proberen we erger te voorkomen’
‘Wij verwijzen leerlingen naar Halt als na gesprekken en een waarschuwing opnieuw sprake is van ongeoorloofd verzuim. Bij de waarschuwing vertellen we over Halt, maar de gevolgen dringen niet altijd door. Volgens het protocol mag een leerling maar maximaal zestig uur ongeoorloofd verzuim hebben om in aanmerking te komen voor Halt, dus we wachten niet te lang met optreden. Bij Halt volgt een leerwerkstraf. De begeleiding van het Jeugd Preventie Team (JPT) roepen we in als we inschatten dat het verzuim achterliggende problematiek heeft. Dit bespreken we vooraf met de leerling en de ouders. Alle drie de instanties werken volgens de Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS): we bieden vrijblijvend hulp, gericht op bewustwording om schoolverzuim te voorkomen.’
‘We melden meer jongeren aan bij Halt, dan bij het JPT. Terwijl het JPT juist preventief werkt. Dus misschien moeten we hun expertise vaker inzetten. Het is goed als we tijdig kunnen afstemmen over een casus. Daarom proberen we nog meer lokaal 1:1-contact te realiseren. Dan kunnen we sneller sparren. Vanuit beide partijen krijgen we goede terugkoppelingen na een doorverwijzing. De afronding is niet altijd positief, maar dat hangt vaak samen met de complexiteit van de problematiek én de duur van het verzuim. Het resultaat van onze gezamenlijk inzet hangt bovendien samen met de inzet van scholen. Hoe eerder zij verzuim melden, hoe eerder wij in actie kunnen komen. Daarom werken we ook voortdurend aan díe samenwerking.’
Renée Rutten, Halt-medewerker: ‘Meer samenkomen om af te stemmen'
‘De aanpak van Halt voor verzuimende leerlingen van 12 tot 18 jaar is afhankelijk van leeftijd, soort verzuim, achtergrond en andere problemen. Vaak ligt het verzuim aan wat pubers doormaken: moeite met het dagritme, onzekerheid over de toekomst, gevolgen van acties niet kunnen overzien. En soms ligt het ingewikkelder. Daar hangt de duur van een traject mee samen. We voeren meerdere gesprekken en de leerling krijgt leeropdrachten. Soms hoort het aanbieden van excuses erbij of een taakstraf. De leerling mag tijdens dit traject niet opnieuw verzuimen en idealiter ook daarna niet meer. Daarom richten we ons echt op de oorzaak van het verzuim, om herhaling te voorkomen.’
‘Volgens de MAS-richtlijnen is wat wij aanbieden vrijblijvend, maar kunnen we wel escaleren naar iets minder vrijblijvends. Met het Jeugd Preventie Team (JPT) hebben we contact, als onze trajecten met een leerling parallel lopen of als na ons een JPT-traject volgt. Die samenwerking verloopt soepel, we sluiten goed op elkaar aan, met ieder onze eigen insteek. Ik denk wel dat er soms te snel wordt doorverwezen naar JPT en dat er eerder naar óns kan worden doorverwezen. Meer samenkomen als partijen lijkt daarvoor de oplossing. Dan kunnen we met elkaar de randvoorwaarden bepalen en een casus nóg beter afstemmen. Vroeger kon je in een systeem aanvinken of je bij een leerling betrokken was. Zo hadden alle partijen snel overzicht. Het zou wel goed zijn als zoiets er (AGV-proof) weer kwam.’


Chris van Dijl, Trajectbegeleider JPT ZHZ: ‘Soepele doorloop, maar sneller betrekken’
‘Het Jeugd Preventie Team (JPT) is een samenwerkingsverband tussen politie en Stichting Jeugdteams ZHZ. Politie, Veilig Thuis, Halt en LVS kunnen kinderen tot 18 jaar bij ons aanmelden, waarna we contact opnemen met de jongere en het gezin. Wij werken ambulant en komen hierdoor achter de voordeur en zien de thuissituatie. We werken heel praktisch en concreet, stellen een plan op met de jongere en hun ouder(s)/verzorger(s) en werken vervolgens aan de gestelde doelen. Dit doen we in maximaal 3 maanden. We richten ons daarbij op thuis, school/werk, vrijetijdsbesteding en eventueel strafbaar gedrag. Ook hebben wij een signaleringsfunctie. Wanneer de hulpvraag complexer en omvangrijker is dan passend bij het JPT, bespreken wij samen met het gezin welke andere hulpverlening gewenst is.’
‘LVS en Halt zijn de verwijzers. Wanneer zij zorgen signaleren omtrent een jongere kunnen zij bij ons aanmelden. In het voortraject motiveren zij de jongeren en vertellen zij het belang van het JPT. Een warme overdracht behoort tot de mogelijkheden om een soepele en prettige overgang te creëren. De gezinnen zijn zich er goed van bewust dat wij hulp bieden op vrijwillige basis. Halt en het JPT sluiten wat dat betreft goed op elkaar aan en weten de verbinding met elkaar te maken. Ook als een traject met een jongere bij Halt en bij ons gelijktijdig verloopt. Juist omdat wij preventief werken, is het fijn als wij in een vroeg stadium betrokken worden, niet wanneer het te laat is. Hierdoor is gedragsverandering makkelijker te sturen. De lijnen zijn op dit moment al kort, maar op dit gebied kan het nog beter. Door nóg lokaler elkaar op te zoeken of door regelmatig fysiek samen te werken.’