SAMENWERKING


‘Als netwerk denken en werken’

In de rubriek 1+1 = 3 gaat het over de meerwaarde van samenwerking ‘over de geijkte muurtjes heen’. Dit voorjaar kwam een van de scholen uit de regio in het nieuws; oud-leerlingen zeiden zich onder druk gezet te voelen vanwege hun seksuele geaardheid. Deze casus bleek een katalysator voor nauwere samenwerking tussen de afdelingen Gezondheidsbevordering en LVS (Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten) en het Centrum Seksuele Gezondheid. Een drieluik.

Henriëtte Jacobs, Adviseur Publieke Gezondheid:

‘Handelingsverlegenheid wegnemen’

‘In het kader van de ‘Gezonde School’ kunnen scholen gebruik maken van de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit, inclusief de ondersteuning van een adviseur. Na berichten over deze school vonden we dat we hier iets mee moesten en betrokken daar direct LVS en het Centrum Seksuele Gezondheid bij. We hebben met elkaar verkend: Wat is er gebeurd? Wat weten we met elkaar? Hoe kunnen we dit thema in gesprekken met scholen aan de orde stellen? Want nu ging het om een school met een uitgesproken identiteit, maar dit komt natuurlijk elders ook voor. Hoe kunnen we zorgcoördinatoren en docenten hierin ondersteunen?

En vooral: hoe kunnen we de ‘handelingsverlegenheid’ bij elkaar wegnemen door over zulke thema’s te overleggen? De muurtjes tussen de afdelingen kunnen echt nog verder worden afgebroken om de meerwaarde van DG&J te laten zien. LVS heeft 1:1-contact met leerlingen en moet met name toezicht houden op naleving van de leerplichtwet. Vanuit de ‘Gezonde School’ werken we schoolbreed en preventief, en kunnen we informeren en adviseren. Die wisselwerking kunnen we beter gebruiken. Krijgt LVS een individueel signaal, dan kunnen wij een thema eventueel schoolbreed oppakken. Doen wij iets schoolbreed dan kunnen we LVS vragen of ze daar individueel op willen letten. Zulke processen hebben natuurlijk tijd nodig, maar deze casus was een mooie katalysator.’

Osman Karabag, Consulent LVS:

‘Elkaar alert en scherp houden’

‘Als LVS hebben we een concrete taak, toezicht houden op naleving van de leerplichtwet, maar we streven ernaar in een vroeg stadium betrokken te zijn bij zorgleerlingen. Toen deze casus naar buiten kwam, werd ik als schoolconsulent gevraagd aan te schuiven bij het overleg hierover met de andere afdelingen van de Dienst Gezondheid & Jeugd. Ik moet zeggen: tot dan toe was seksuele gezondheid of geaardheid als oorzaak voor verzuim bij LVS geen standaard gespreksonderwerp en kwam dit in onze gesprekken met zorgleerlingen nauwelijks aan de orde.

Door dit overleg is het nu echt op de agenda gekomen en nemen we het in onze gespreksprotocollen mee. Wat dat betreft was het een ‘eyeopener’. DG&J is degene die de school kan benaderen met advies of een hulpaanbod en het adres waar de school kan aankloppen met vragen. Wat ons betreft kijken we hoe we deze overleggen tussen GGD en LVS nu structureel vormgeven. Zodat we samen kijken wat redenen voor verzuim kunnen zijn, en of er misschien meer speelt op een school. Zodat we ook wederzijds onze signalen sneller kunnen doorgeven. Via korte lijnen in een vroegtijdig stadium met elkaar communiceren om zaken als deze te voorkomen. In het kader van preventie is het alleen maar goed als we elkaar op deze manier alert en scherp houden.’

Erika Kuilder, programmamanager Programma Seksuele Gezondheid:

‘Samen van meer betekenis’

‘Vanuit het Programma Seksuele Gezondheid staat interne samenwerking tussen de verschillende afdelingen binnen de DG&J hoog in het vaandel. We waren dit al aan het inzetten en een gevoel van urgentie aan het aanwakkeren toen deze casus voorbijkwam. Het bleek een mooie aanleiding te zijn om in de praktijk te brengen wat we al wilden en om te kijken wat het oplevert. Bij deze casus dachten we: ‘Het is misschien slim als we even met elkaar overleggen.’ In de nabije toekomst staat die structuur hopelijk, kennen we elkaar nog beter en overleggen we op periodieke basis met elkaar.

In de breedte, maar ook voor het Programma Seksuele Gezondheid is het belangrijk dat we vanuit alle invalshoeken samenwerken: Gezondheidsbevordering/Gezonde School, LVS, Centrum Seksuele Gezondheid, Jeugdgezondheidszorg, maar ook jongerenwerk, jeugd- en wijkteams. Dat we als netwerk denken en werken, onze rollen daarin kennen, elkaar kunnen vinden en van waarde kunnen zijn voor elkaar. Nu kunnen de verschillende adviseurs en consulenten bij wijze van spreken nog zonder herkenning langs elkaar heen lopen op school. Maar we bereiken veel meer als we allemaal vanuit onze eigen disciplines onze expertise aan het netwerk als geheel leveren. Zodat we met elkaar van méér betekenis zijn. Dan kunnen we naar de scholen in onze regio ook een completer en nog veel sterker verhaal leveren.’

Wil je reageren of meer weten? Laat het ons weten.