
LVS-pilot exitgesprekken
‘Voorkomen dat jongeren op de bank komen te zitten’
Leidt de coronacrisis tot meer vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie? In de ‘pilot exitgesprekken’ zoekt LVS in de regio contact met deze jongeren, om hen te begeleiden naar een nieuwe opleiding, naar werk of naar de beste plek in de maatschappij. Vijf vragen aan Zeynep Kücükgülmez, Coördinator Kwaliteit en Innovatie bij LVS.
1.
Wat is de aanleiding voor de pilot?
Zeynep: ‘Al enkele jaren daalt het aantal vroegtijdig schoolverlaters in de regio. Maar wij verwachten dat corona een negatief effect zal hebben. Dat het online-onderwijs bijvoorbeeld tot studievertraging heeft geleid en men er het bijltje bij neergooit. Voor het schooljaar 2020-2021 rekenen we met een uitval van 100-150 jongeren extra. Met financiële steun van de overheid en met twee mbo-instellingen in de regio zijn we daarom de ‘pilot exitgesprekken’ begonnen.’

2.
Wat houdt de pilot in?
Zeynep: ‘Normaal heeft een jongere een exitgesprek op school, wordt hij uitgeschreven en afgemeld bij DUO. Eén of twee maanden later krijgt LVS een melding en proberen wij in contact te komen met deze jongere. Maar de respons op onze uitnodiging is meestal niet hoog. Met de pilot exitgesprekken willen we dit proces versnellen, door als consulent LVS aan te sluiten bij het exitgesprek dat de jongere met zijn studieloopbaanbegeleider heeft. Zo kunnen we de jongere ‘warm overnemen’ en hem proberen te verbinden met voorzieningen in de regio, zoals onderwijs, werk, of soms hulpverlening.’
3.
Wat zijn de voordelen van deze aanpak?
Zeynep: ‘Afgezien van het feit dat we zo sneller in contact komen met een jongere, kunnen we ook direct de ervaring, expertise en het inzicht van de school gebruiken voor onze bemiddeling. Wat is de reden van uitval? Wat heeft de school al geprobeerd? Wat werkt wel en wat niet? En samen kunnen we de ondersteuningsbehoefte van de jongere in kaart brengen.’
4.
Hoe reageren de betrokken partijen?
Zeynep: ‘Vanuit LVS zijn we enthousiast. Je wilt uiteindelijk voorkomen dat jongeren op de bank komen te zitten. Nu kunnen we snel een volgende stap maken met informatie die al voorhanden is. Niet opnieuw het wiel uitvinden, maar doorgaan op wat de school al begonnen is en dit uitbouwen tot maatwerk voor de jongere. Ook de betrokken scholen zijn enthousiast. Ondanks de benodigde extra inzet, vinden ze het belangrijk dat een leerling goed wordt overgedragen en dat ze het proces goed kunnen afronden. Dat beantwoordt aan hun zorgplicht.’
5.
What’s next?
Zeynep: ‘In samenwerking met het Wellantcollege en het Da Vinci College in Dordrecht zijn we druk bezig met de voorbereidingen. Op dit moment vinden de voortgangsgesprekken met de leerlingen plaats en zal duidelijk worden hoeveel er eventueel stoppen. Dan kunnen we ervaren of deze nieuwe manier van werken gaat helpen. Kunnen we jongeren eerder bereiken en beter begeleiden? Ervaren zowel LVS als de scholen de meerwaarde? Als deze evaluatie positief uitvalt, kunnen we deze vorm van exitgesprekken regulier gaan inzetten.’