Carry Roozemond, bestuurder Ingrado:

‘Geef kinderen de ruimte om te leren zoals bij hen past’

In ‘Een blik op morgen’ vragen we experts uit het veld hun visie met ons te delen. Verfrissend. Onverwacht. Inspirerend. En soms een tikkeltje activistisch, zoals deze keer Carry Roozemond, directeur van de overkoepelende vakvereniging voor leerplichtambtenaren Ingrado. ‘Leren is een recht,’ stelt zij. ‘School is niet bedoeld als iets waar kinderen tegen hun zin in heen moeten, maar waar ze zich kunnen ontwikkelen.’ En dus zou er een wet moeten komen voor het recht op ontwikkeling, vindt ze.

Carry: ‘Leren geeft kansen en handvatten voor een rijk leven. Dat gaat verder dan de muren van een school. Daarom zetten wij ons in om de leerplichtwet toe te passen waar hij voor bedoeld is én om binnen de ruimte die er nu is, gezamenlijk die ondersteuning en inspiratie te bieden die kinderen nodig hebben. Er zijn helaas (te) veel situaties waarin leren en ontwikkelen niet vanzelfsprekend is, ook binnen de regio van GGD ZHZ. We hebben recent een oproep gedaan aan wethouders om meer te investeren in wijken die steun nodig hebben. Zodat de bewoners daar meer kansen krijgen en gezondheid kunnen genieten in de breedste zin van het woord. Hoe kinderen in zo’n wijk zich ontwikkelen heeft daar alles mee te maken. Je kunt dit soort elementaire dingen in het leven niet los van elkaar zien, alleen in samenhang.’


‘Je moet kinderen voeden om ze te laten groeien, letterlijk en figuurlijk.’


Boeien en verleiden

Carry: ‘Het ondersteunen van een kind in zijn leerrecht begint al bij het consultatiebureau. Er wordt geen kind geboren dat zich niet wil ontwikkelen. Het is aan de omgeving om uitdaging te bieden, te inspireren, te boeien en te verleiden. Een kind dat thuis nooit een boek ziet en op school ineens moet lezen – dat werkt vrijwel nooit. Dus is het aan de omgeving om de bibliotheek zó laagdrempelig en toegankelijk te maken dat het alle doelgroepen aantrekt. Hetzelfde geldt voor sportveldjes. Zorg dat ze er zijn, dat ze in orde zijn en dat er zo nu en iemand van het wijkteam rondloopt. Je moet kinderen voeden om ze te laten groeien, letterlijk en absoluut ook figuurlijk.’

Verantwoordelijkheid bedrijfsleven

Carry: ‘Het is een taak die we gezamenlijk moeten oppakken, de zorginstanties en de ketenpartners, maar ook gemeenten en bedrijfsleven. Bedrijven in de regio zijn erbij gebaat dat jongeren succesvol hun schoolcarrière voltooien, zodat ze klaar zijn voor een loopbaan bij hen op de werkvloer. Zij hebben hierin een groot economisch belang en we vragen hun dus ook die verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen aan het creëren van mogelijkheden, te helpen inspireren en verleiden. Zet de deuren open voor rondleidingen, ga op klasbezoek voor presentaties.’


‘Grijp de ruimte die er is. Je weet waar je het voor doet, dus het is altijd te verdedigen.’


NU iets doen

Carry: ‘Er is een initiatiefvoorstel van D66 om het leerrecht te verankeren in de leerplichtwet. Daarmee komt de leerplichtwet in overeenstemming met onder andere het kinderrechtenverdrag. Het initiatiefvoorstel is een mooi begin, maar het is nog niet wat we als Ingrado beogen. De dwarsverbanden missen. Alles blijft ‘apart’, terwijl we in samenhang moeten kijken. Leergeld bestaat nu alleen voor ‘school’, terwijl dit net zo waardevol is voor sociale zaken, want die ondersteunen het ontwikkelen. Iedereen heeft het recht om te leren en om zich te ontwikkelen. Dat gaat verder dan de muren van een klaslokaal. Geef kinderen de ruimte om te leren op de manier die bij hen past. Wij wachten daarom niet op de wet. We moeten NU iets doen. We pakken alle ruimte die er is en proberen zoveel mogelijk partijen te overtuigen mee te denken en mee te doen. We blijven erop hameren en de sector doet gelukkig steeds meer mee, zoals de MBO Raad. Daarom roep ik iedereen op: ‘Grijp de ruimte die er is. Je weet waar je het voor doet, dus het is altijd te verdedigen.’