Lokale Educatieve Agenda in Hoeksche Waard

‘We hebben er echt een wérkagenda van gemaakt’

Twee jaar, acht thema’s, 35 partners. Dat is de Lokale Educatieve Agenda (LEA) van de gemeente Hoeksche Waard in cijfers. Sinds 2006 is de LEA een wettelijk vastgelegd instrument voor gemeenten, schoolbesturen, peuterspeelzalen, kinderopvanginstellingen en overige partners om het lokale onderwijs- en jeugdbeleid vorm te geven. ‘In Hoeksche Waard willen we kinderen en jongeren optimale kansen bieden’, zegt Heleen Langerak, Senior adviseur opvoeden en opgroeien. Zij voerde de regie op de totstandkoming van de LEA in Hoeksche waard. We stellen haar 5 vragen.

1.

De LEA is nog ‘vers’?

Heleen: ‘Ja, hij is in maart bekrachtigd en loopt voor het jaar 2021 en 2022. Het was er in onze gemeente, ondanks eerdere pogingen, nog niet van gekomen. Nadat de gemeentelijke herindeling in 2019 een feit werd en de gemeente Hoeksche Waard ontstond, met in één klap 85.000 inwoners, hebben we ook de Lokale Educatieve Agenda opnieuw ter hand genomen.’

Heleen Langerak, Senior adviseur opvoeden en opgroeien

2.

Hoe verliep het proces?

Heleen: ‘We hebben er ongeveer een jaar over gedaan. Allereerst omdat we met veel verschillende partners aan tafel zaten en we echt moesten zoeken naar ieders specifieke rol hierin. Daarnaast hebben we met elkaar gezocht naar wat voor soort document de LEA voor onze gemeente moest zijn. We wilden niet in het abstracte blijven hangen, met beleid en doelen die ‘hoog over’ gaan. We hebben er nu een echte wérkagenda van gemaakt.’

3.

Heeft jullie LEA een eigen karakter?

Heleen: ‘Dat denk ik wel, ja. Wij spreken van kansenbeleid en hebben de LEA daarom heel breed ingestoken, breder dan wettelijk staat omschreven. Naast partners uit het onderwijs en de kinderopvang hebben we ook partners uit de jeugdhulpverlening aangesloten en werken we uiteindelijk met 35 partijen samen. Dat leidde vanzelfsprekend tot meer thema’s dan werkbaar was. We zijn uiteindelijk op acht thema’s uitgekomen die goed passen bij de situatie in de Hoeksche Waard.’

4.

Voorbeelden?

Heleen: ‘Een aantal thema’s liep al en wordt binnen de LEA gecontinueerd. Echt nieuw is de aanpak van zogeheten ‘thuiszitters’, in samenwerking met LVS. Of BSO-plus, buitenschoolse opvang voor kinderen die extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben. En met de Stichting Jeugdteams kijken we naar de mogelijkheden voor Jeugdhulp in Voorschool. In het voortgezet onderwijs is dit al in gang gezet, jeugdprofessionals die binnen school aanwezig zijn. Wij willen dit daarnaast realiseren voor het primair onderwijs en misschien ook wel voor de kinderopvang.’

5.

What’s next…?

Heleen: ‘In principe liggen we op schema. De doelen zijn best concreet; iets als de BSO-plus moet er eind 2022 wel staan. Een coördinatiegroep monitort de voortgang, zorgt voor terugkoppelingen en houdt de agenda actueel. In de eerste helft van 2022 zullen we de thema’s evalueren en na de gemeenteraadsverkiezingen stellen we een nieuwe LEA op – dan voor een langere termijn. Het goede van de LEA is namelijk dat het focus en richting geeft om met veel verschillende partners samen te werken aan de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren.’

Benieuwd naar de Lokale Educatieve Agenda van Hoeksche Waard? Klik hier voor een handig overzicht (pdf).

Wil je reageren of meer weten? Laat het ons weten.