Campagne Trommel zonder rommel
‘Lokale samenwerking leidt tot landelijke aandacht’
De rubriek 1+1 = 3 gaat over de meerwaarde van samenwerking. De campagne ‘Trommel zonder rommel’ is hier een mooi voorbeeld van. Het begon allemaal in 2021 in onze regio en in West-Brabant. Met JOGG, die zich als kennispartner inzet voor een gezonde leefstijl van kinderen. JOGG betrok hier – onder andere – supermarkt Lidl bij. De Gezonde Innovatie Award vormde de kroon op deze samenwerking! Dankzij dit lokale succes werken JOGG en Lidl sinds vorig jaar ook landelijk samen om de gezonde lunchtrommel de norm te maken. Hun verhaal.
Jenna Davies, (o.a.) Regio coördinator JOGG: ‘Samenwerking essentieel om gezond ‘gewoon’ te maken'
‘De ‘Gezonde Innovatie Award’ is absoluut de kroon op de inzet voor supermarkt Lidl! Deze award is een mooie erkenning voor onze samenwerking die lokaal is begonnen. Fijn om te zien dat supermarkten ook door andere signalen uit de maatschappij stappen zetten, bijvoorbeeld rond suikerhoudende dranken voor kinderen. Supermarkten hebben invloed op het koopgedrag van ouders en kunnen dus een groot verschil maken als het gaat om gezond ‘gewoon’ te maken.’
‘Het Trommel zonder rommel-initiatief is ontstaan in West-Brabant en Zuid-Holland Zuid. In gesprekken met scholen constateerden we dat lunchtrommels vaak ongezond gevuld waren. Scholen kunnen dit niet oplossen zonder ouders. Die beslissen vaak al in de winkels. Het was dus essentieel ook de winkels erbij te betrekken. Met onze campagne aan het begin van het nieuwe schooljaar wisten we meerdere lokale supermarkten aan ons te binden. Op ons voorstel kwam er in de JOGG-gemeenten binnen onze regio een diëtist in de Lidl-filialen (Dordrecht, Zwijndrecht, Hoeksche Waard en Breda). Ook was er een inspiratieboekje met gezonde, betaalbare recepten voor de lunchtrommel. Met groot succes doen we dit nu al twee jaar en intussen gaan JOGG én Lidl ook op landelijk niveau verder.’
Nikita Verkaart, Manager Micromarketing Lidl: ‘We ondersteunen de boodschap van de campagne landelijk’
‘De ‘Gezonde Innovatie Award’ is een mooi compliment. We hadden al vaker contact met Jenna over gezonde leefstijl-acties. Zoals een safari door de supermarkt om bewustwording rond voeding te vergroten. Toen Jenna over deze campagne vertelde, wilden we graag meewerken. Het sluit goed aan bij ons beleid om meer gezonde en duurzame voeding aan te bieden. We verkopen bijvoorbeeld geen snoep en koek meer bij de kassa’s en maken geen reclame meer voor suikerhoudende dranken gericht op kinderen. En over twee jaar zit er 20 procent minder suiker en zout in onze huismerken.’
‘We begonnen met de campagne in vijftien filialen in de regio, waarvan vier met diëtist. Dat viel goed in de smaak bij medewerkers en klanten. Daardoor werd het groter! Bij de start van het schooljaar besteden we er nu landelijk aandacht aan in onze huis-aan-huisfolders, hebben we Lidl-receptkaarten voor trommels zonder rommel en is er een speciale pagina op onze website. Komend schooljaar gaan we in meer filialen een diëtist inzetten voor het geven van voorlichting. Door de boodschap van de campagne landelijk te ondersteunen, dragen we bij ‘gezond’ voor alle kinderen te normaliseren. Daarbij blijven we samenwerken met het JOGG, om elkaars krachten te benutten.’
Tijmen van der Poel, JOGG landelijk: ‘Samen mogelijkheden onderzoeken’
‘Als JOGG zijn we kennispartner van gemeenten. In die rol delen wij initiatieven rondom een gezonde leefstijl. Vaak beginnen we in de ene gemeente en delen we dit met andere gemeenten. Zo ook de ‘Trommel zonder rommel’-campagne. Dit hebben we nu voor alle JOGG-gemeenten beschikbaar gemaakt, met bijvoorbeeld een stappenplan en een toolkit aan communicatiemiddelen. We bieden actieve ondersteuning, met behoud van de lokale kracht van het initiatief. De gemeente maakt het zelf succesvol binnen het eigen netwerk. Dat Lidl de campagne heeft omarmd laat zien dat zelfs een grote supermarkt hiervoor in beweging komt. Dit versterkt de boodschap en zorgt voor meer reuring in de gemeente.’
‘De campagne brengt het gesprek op gang, helpt draagvlak creëren voor gezonde schoollunches en helpt de norm neerzetten dat gezond ‘gewoon’ is. Als JOGG richten we ons op de lokale professionals om samen te werken aan een gezonde leefomgeving. We betrekken hier ook scholen bij. Gezonde voeding is weliswaar onderdeel van de Gezonde School-aanpak, maar is nog lang niet overal vanzelfsprekend. Een initiatief als Trommel zonder rommel kan, wanneer dit breed gedragen wordt in de gemeente, scholen helpen om gezonde lunches in het beleid te verankeren. Zo draagt het bij aan een structurele verandering. Ondertussen blijven we met JOGG in Dordrecht en met Lidl in gesprek over verdere mogelijkheden.’