Passend jeugdzorglandschap

SOJ levert gecontracteerde zorg én maatwerk

Service Organisatie Jeugd (SOJ) van de DG&J Zuid-Holland Zuid organiseert namens de gemeenten in de regio de jeugdhulp. Het team sluit contracten af met zorgaanbieders, monitort de geleverde kwaliteit, behandelt binnenkomende verwijzingen en legt connecties. Soms komt er echter een hulpvraag waarvoor de gecontracteerde aanbieders geen aanbod hebben. Op dat moment komen Contractmanager Marieke van der Aa en Administrateur Daniëlle van der Graaf van SOJ in actie voor zogeheten ‘maatwerk’.

Alleen gecertificeerde instellingen (GI) of zorgbemiddelaars van Stichting Jeugdteams kunnen bij SOJ een aanvraag doen voor maatwerk. Zij hebben dan zelf al een aanbieder gevonden voor de gewenste jeugdhulp. Dat het een maatwerk-aanvraag is, kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat de vaste gecontracteerde aanbieders onvoldoende uren of zelfs helemaal geen ruimte hebben voor nieuwe cliënten, de taal van de cliënt niet spreken of onvoldoende bekend zijn met de culturele achtergrond van de cliënt. Ook kan er sprake zijn van een specifiek soort jeugdhulp, waarvoor nog geen gecontracteerde aanbieder is. Daarnaast heeft SOJ te maken met het ‘woonplaatsbeginsel’: de gemeente waar de uithuisgeplaatste jeugdige woont/woonde, blijft verantwoordelijk voor de jeugdhulp. Ook dit valt dan onder maatwerk.

Scroll door ⬇︎

Proces nieuw ingericht

‘Marieke en ik dragen samen de zorg voor de maatwerktoewijzingen,’ vertelt Daniëlle. ‘Ik registreer de aanvraag van de verwijzer (een GI of Stichting Jeugdteams), plaats die in een overzicht en maak het contract op. Tegenwoordig stellen we voor iedere maatwerktoewijzing per cliënt een nieuw contract op. Zo is de hulpinzet beter afgebakend en zijn de kosten beter beheersbaar. Marieke checkt of de documentatie van de aanbieder compleet is. Als er een kwaliteitstoets nodig is, vraag ik die uit en checkt Marieke de toets. Onlangs hebben we dit proces opnieuw ingericht, met meer structuur in de dossiers en meer overleg. De achterstand die er was, hebben we nu volledig kunnen inlopen!’

Daniëlle van der Graaf en Marieke van der Aa

Marieke van der Aa: ‘Een maatwerktoewijzing is altijd voor maximaal zes maanden. Daarna evalueren we en kijken we of de hulpvraag ondergebracht kan worden bij de reguliere zorg of bij al gecontracteerde zorg.'

Daniëlle van der Graaf: 'We hopen dat op de langere termijn het aantal maatwerkverzoeken daalt, omdat het passende jeugdzorglandschap is gerealiseerd. Het mooiste zou zijn als ons werk overbodig wordt!’

Toewijzen of afwijzen

‘De eisen die we stellen aan een zorgaanbieder voor maatwerk zijn gelijk aan die voor een gecontracteerde aanbieder,’ stelt Marieke. ‘We kijken naar de organisatie, de certificeringen, de mensen die er in dienst zijn, het contact met het onderwijs, en naar de verzekeringen zoals voor beroepsaansprakelijkheid. Als er aanvullende informatie nodig is, vragen we die binnen vijf werkdagen op. Het antwoord kost geregeld enkele weken, waardoor het soms even kan duren voor we een aanvraag kunnen toewijzen. Mocht een zorgaanbieder niet voldoen aan onze eisen, dan wijzen we de aanvraag af. Voldoet de aanbieder niet helemaal, maar is de hulpvraag wel heel urgent, dan kunnen we dit voorleggen aan de betreffende gemeente. Die beslist dan.’

Scroll door ⬇︎

Verbeterprogramma Inkoop

‘Een maatwerktoewijzing is altijd voor maximaal zes maanden,’ vervolgt Marieke. ‘Daarna evalueren we en kijken we of de hulpvraag ondergebracht kan worden bij de reguliere zorg of bij al gecontracteerde zorg. Dat is voor de jeugdige beter en zo houden we de jeugdhulp beheersbaar, betaalbaar en vooral ook beschikbaar voor de meest kwetsbaren. Dit is ook de leidraad bij de evaluatie van de bestaande contracten voor volgend jaar, in het ‘Verbeterprogramma Inkoop’. Daarbij handhaven we de zeven soorten jeugdhulp die SOJ onderscheidt, met per soort een maximaal aantal zorgaanbieders. Als daarbinnen ruimte is, kunnen we kijken of veel gevraagde maatwerk-aanbieders onder de gecontracteerde zorg kunnen vallen, zodat we minder maatwerk krijgen.’

Passend jeugdzorglandschap

Uiteindelijk moet de door SOJ gecontracteerde zorg bijdragen aan een passend jeugdzorglandschap voor de regio: passend in het normale leven, eenvoudig en toegankelijk, zo dicht mogelijk bij het gezin, de school en de omgeving van de jeugdige. Waarbij de hulp bovendien bij voorkeur tijdelijk is. ‘We merken dat we nu in een soort overgangsfase zitten,’ vertelt Daniëlle tot besluit. Het aantal maatwerk-aanvragen lijkt nu nog toe te nemen. Want hulp die ‘nabij en passend’ is, moet wel beschikbaar zijn. Het aanbod van jeugdhulp in gezinshuizen in de regio is bijvoorbeeld nog beperkt. Dit leidt nu tot een toename van maatwerkaanvragen. En de ambulante jeugdhulp kampt met wachtlijsten. Als de Stichting Jeugdteams dan bepaalt dat een hulpvraag toch urgent is, wordt dit ook maatwerk. Maar uiteindelijk hopen we dat op de langere termijn het aantal maatwerkverzoeken daalt, omdat het passende jeugdzorglandschap is gerealiseerd. Het mooiste zou zijn als ons werk overbodig wordt!’

Vond u dit een interessant artikel? Delen mag!