Verslavingspreventie start met ouders en school

Drie partijen bieden samen gerichte handvatten

De rubriek 1+1=3 gaat over de meerwaarde van samenwerking. De GGD ZHZ werkt in onze regio nauw samen met Youz, specialisten in verslavingszorg, en The Pando Network, een campagnebureau. Samen proberen ze ouders en scholen handvatten te bieden om verslaving bij kinderen en jongeren te voorkomen. En met gerichte campagnes proberen ze hun bereik te optimaliseren. Drie betrokkenen vertellen.

Stijn Creugers, Gezonde School Adviseur bij GGD ZHZ: ‘Scholen vragen steeds vaker onze inzet’

‘Op middelbare scholen zien we dat verslavingspreventie voor de doelgroep 12 tot 18 jaar belangrijk is. Verleidingen rondom roken, alcohol, drugs en gamen spelen al op die leeftijd. Uit ons onderzoek kwamen drie waardevolle mogelijkheden voor preventie naar voren. Een ‘praatpot’ voor leerlingen om thuis het gesprek aan te gaan. Een interviewopdracht om hun ouders te interviewen over hun ervaringen met middelen en verslaving. En een ouderavond waarbij ouders handvatten krijgen om met hun kind te praten.’

‘Zo ontstond de campagne ‘Goed Gesprek’, gericht op ouders, met een website boordevol informatie (www.goedgespreknix18.nl). Tijdens ouderavonden vertellen we over nix18, over hoe het puberbrein werkt. Daarbij geven we gesprekstips en een theatergroep speelt voorbeelden na om het herkenbaarder te maken. We doen dit samen met The Pando Network en Youz, ieder vanuit onze eigen expertise. Juist omdat we elkaar zo goed aanvullen werkt het. En we blijven verbeteren. Zo delen we nu gesprekskaarten uit tijdens de ouderavonden en besteden we meer aandacht aan vapen. Ook vanuit scholen komt steeds vaker de vraag om avonden te organiseren; dat pakken we graag op! In dit derde jaar is ons bereik al behoorlijk groot. We willen het concept daarom ook aan andere regio’s aanbieden.’

Sjors Hilgevoord, Preventiedeskundige bij Youz: ‘Samen bereiken we veel ouders in de regio’

‘Youz ondersteunt kinderen en jongeren (en hun ouders) om zich op een gezonde manier te ontwikkelen. We helpen bestaande problemen aan te pakken en bieden preventieve trainingen. Zelf geef ik trainingen waarbij ik vertel over de middelen en de signalen van verslaving. Daarnaast heb ik ook contact met jongeren als er vragen zijn. Ook wij weten uit ervaring dat volwassenen in de omgeving van kinderen tussen de 12-18 jaar een grote invloed kunnen hebben op het voorkomen van verslaving. Samen met de GGD ZHZ en The Pando Network bereiken we veel ouders in de regio. Daarnaast komen we samen in actie als er vragen zijn van scholen.’

‘Wij zetten onze expertise in en geven op bijeenkomsten altijd een presentatie. Ook helpen we met de inhoudelijke invulling van de campagne ‘Goed Gesprek’. De gezamenlijke insteek is dat het gesprek met je kind een leuke en positieve ervaring moet zijn, geen betuttelend vingertje. Niet verbieden, maar samen grenzen bepalen. Met begrip en overeenstemming. Youz biedt ook het programma ‘Helder op School’ aan, maar scholen denken vaak dat het te tijdsintensief is. Wat we nu samen met de GGD ZHZ en The Pando Network doen, is laagdrempeliger, maatwerk en daardoor een goed alternatief. Een onderwerp dat we komende tijd gaan aankaarten is schermgebruik. Soms schuift ook Jong JGZ aan bij gesprekken. Zodat de hulpmiddelen die we aan ouders aanbieden ook bewezen effectief zijn.’

Christy-Anne Wortman, Health Community Builder bij The Pando Network: ‘Nog meer werken aan herkenning’

‘The Pando Network bouwt brede gezondheidscampagnes. Binnen ‘Goed Gesprek’ werken we samen met de GGD ZHZ en Youz aan het thema NIX18 en gespreksvoering tussen ouder en kind. We denken inhoudelijk mee over de insteek van de campagne ‘Goed Gesprek’, zoals met de digitale en fysieke ouderavonden. Daarnaast is onze taak het aantrekken en enthousiasmeren van belangstellenden en de boodschap van NIX18 zo goed mogelijk overbrengen. We proberen daarmee ouders nuttige handvatten te bieden, op basis van de expertise van de GGD ZHZ en Youz.’

‘We gebruiken veel gerichte online middelen om mensen te bereiken. Daarnaast hebben we een uitgebreid netwerk dat we kunnen inzetten. Bij de laatste ouderavond hebben we bijvoorbeeld een longarts betrokken om haar expertise te delen. We proberen de aanpak met elkaar steeds verder te optimaliseren. Zo is er bijvoorbeeld besloten om tijdens de online ouderavond van dit jaar ook ouders in de studio uit te nodigen. Dat zorgt voor herkenbare voorbeeldsituaties bij andere ouders. Campagnevoering helpt bij het bereiken van ouders, we zien dan ook met iedere ouderavond een toename van het aantal deelnemers.’

Heeft u vragen of wilt u meer weten? Laat het ons weten.

Klik hier