
‘Outreachende’ aanpak MatchMakers maakt het verschil
‘Samen met jongere blijven kijken wat wél een optie vooruit is’
Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (LVS) van DG&J Zuid-Holland Zuid ziet toe op het naleven van de Leerplichtwet. Daarnaast heeft LVS wettelijke taken vanuit het regionale Doorstroompunt voor voortijdig schoolverlaten. Hierbij zijn de MatchMakers van LVS cruciaal. Hun ‘outreachende’ aanpak is uniek. Met hun preventieve aanpak proberen ze thuiszittende jongeren steeds vroeger in beeld te krijgen, in nauwe samenwerking met partners in de regio. Een praktijkvoorbeeld van hoe het kan als het gaat om de ambities uit het Meerjarenbeleidsplan. ‘Iedere casus is maatwerk. Daarmee maken we het verschil,’ vertellen MatchMakers René Blaak en Jannie Rietveld.
De MatchMakers in onze regio zijn uniek voor Nederland. Zij helpen jongeren weer in beweging te komen, richting werk of studie. Vanaf het begin ging dit om jongeren tot 27 jaar, terwijl dit elders in het land slechts gold voor jongeren tot 23 jaar. Inmiddels wordt dit aspect uit de aanpak van de MatchMakers breder gedeeld en wordt het in heel Nederland de standaard dat jongeren tot 27 jaar worden ondersteund richting een startkwalificatie. ‘Wat echt onderscheidend blijft in onze aanpak is dat wij jongeren niet uitnodigen om bij ons langs te komen, maar dat wij bij hen thuis langsgaan om in gesprek te komen,’ vertelt René Blaak van MatchMakers. ‘En dat we out-of-the-box denken. Iedere casus is maatwerk. Met deze aanpak maken we echt het verschil ten opzichte van andere instanties.’
Lees door ▼
Jongeren in beweging krijgen
Jongeren lijken steeds zelfstandiger en beter te weten wat ze willen. Maar schijn bedriegt; het percentage voortijdig uitvallen neemt toe. Jongeren missen toch vaak een route, een plan en een helpende hand. Alle ‘hulp’ heeft ook altijd een drempel, je loopt nergens zomaar binnen. Nu steeds meer jongeren een ‘diagnose’ krijgen en sneller worden geconfronteerd met verplichte zorg, ontstaat er bovendien een zekere hulpverleningsmoeheid. René: ‘Daarom blijven we aankloppen en de hand reiken. Om samen te kijken naar wat wél een optie vooruit is. Pas als een jongere weer in beweging is, haken we andere instanties aan. Maar daarin zijn we wel selectief: alleen partners die echt relevant kunnen zijn, zodat er zo min mogelijk ruis op de lijn is. Hierbij is onze kennis cruciaal, om precies te weten welke partijen in welke gemeente iets voor een jongere kunnen betekenen. Vervolgens zorgen we voor een heldere rolverdeling tussen de ketenpartners: wie doet wat.’
De rol van ‘MatchMakers’ elders in het land
Ook elders in het land worden thuiszittende jongeren weer op weg geholpen. Tot voor kort gebeurde dit door een RMC-functionaris, een rol die nu ‘doorstroomcoach’ wordt genoemd. Deze doorstroomcoaches worden aangestuurd door een Doorstroomcoördinator vanuit een regionaal Doorstroompunt. In Zuid-Holland Zuid ligt dit dus verankerd binnen LVS.
Samenwerken geïntegreerd in aanpak
‘Werken aan een passende doorstroom van jongeren doen we dus altijd samen met onze ketenpartners bij de gemeenten en in de regio,’ stelt MatchMaker Jannie Rietveld. ‘Dat is een onlosmakelijk onderdeel van ons werk. We zijn bovendien afhankelijk van ze!’ Signalen over jongeren die mogelijk voortijdig uitvallen komen bijvoorbeeld van DUO (bij een officiële uitschrijving uit het onderwijs) of van sociale wijkteams als een jongere langdurig ‘ziek’ thuis zit. Dit is weliswaar geoorloofd verzuim, maar kan ook een signaal zijn. Mbo-scholen of locaties voor speciaal onderwijs kunnen eveneens een jongere melden voor begeleiding door de MatchMakers. Verder houden jongerenwerkers, politie en ggz-instellingen allemaal een oogje in het zeil. Vaste samenwerkingspartners zijn daarnaast de Sociale Dienst, het UWV, het Wajong-punt, arbodiensten, werkgevers en het Werkloket. ‘Kortom een breed palet aan contacten, die we vrijwel allemaal met één belletje kunnen bereiken,’ aldus Jannie.
Ontwikkelingen en uitdagingen
De MatchMakers zien recente ontwikkelingen die uitdagingen en kansen bieden. ‘Zoals de nieuwe regionale Werkcentra inclusief Werkloket en Mobiliteitscentrum,’ vertelt Jannie. ‘Om jongeren te helpen van werk naar werk. Goed dat dit er is en mooi dat jongeren hier gewoon kunnen binnenlopen met een vraag! Verder bereiden we ons samen met partners voor op de nieuwe wet ‘Van school naar duurzaam werk’. Die biedt mogelijkheden voor optimalisatie door nog betere afstemming tussen partners en gemeenten onderling.’ De grootste verandering zit echter in de aangescherpte focus op preventie binnen LVS, meent René tot besluit. ‘Om nog beter te voorkomen dat jongeren voortijdig uitvallen, verschuiven we steeds meer naar de voorkant. Enkele collega’s zijn fysiek op mbo-scholen aanwezig en LVS-consulenten spelen eerder informatie of casussen aan ons door. Zo helpen we niet allen jongeren die al langere tijd thuiszitten, maar ook als dat nog maar net aan de hand is of zelfs als het alleen nog maar dreigt te gebeuren…’.
LVS draagt bij aan de ambities van het Meerjarenbeleidsplan met (onder andere):
Basisdienstverlening op orde
- Toezicht houden op naleving van de Leerplichtwet, om (langdurige) schooluitval te voorkomen.
- Taken uitvoeren als Doorstroompunt voor een regionale aanpak van voortijdig schoolverlaten, door MatchMakers in te zetten voor het begeleiden en monitoren van jongeren en door als Doorstroomcoördinator een sluitend vangnet voor hen te organiseren.
Voorkant versterken
- Gemeenten adviseren op basis van kennis en data, en ervaring met de uitvoering.
- Uitvoeren van preventieve taken als onderdeel van de Methodische Aanpak Schoolverzuim.
Meer impact maken
De aankomende wet 'Van school naar duurzaam werk' wil de aanpak van voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid verder integreren en verduurzamen. LVS wil bijdragen aan een regionaal vangnet voor jongeren in een kwetsbare positie door op basis van deze wet samen met partners en gemeenten te werken aan een gezamenlijk plan van aanpak.