Een aanstekelijke zwaan-kleef-aan
‘Het is heel waardevol als dat enthousiasme beklijft’
Het was een buitengewoon dynamisch, energiek en ook wel ‘druk’ jaar voor het campagneteam ‘We zijn zelf het medicijn’: voorlichtingsbijeenkomsten, jaarmarkten, sport- en cultuurweken, fitheidsdagen, andere themadagen, beurzen, volksuniversiteiten, ziekenhuizen, buurthuizen, zorgcentra, bibliotheken en speciaal georganiseerde bijeenkomsten – je kunt geen evenement in de regio bedenken of ze waren erbij. Om eenvoudig maar indringend uit te leggen dat iedereen zelf het medicijn kan zijn tegen dementie: als je nieuwsgierig blijft, gezond eet en in beweging blijft. ‘De contacten, de emoties, de dynamiek binnen de projectgroep én de synergie met de partners in de regio,’ zegt campagneleider Judith Bouwmeester van GGD ZHZ, ‘ook dát zijn waardevolle resultaten. Het gaat om het enthousiasme dat beklijft!’
De campagne ‘We zijn zelf het medicijn’ begon in 2018 in Limburg en is al door zeven regio’s overgenomen, waaronder Zuid-Holland Zuid. In april 2022 was de startbijeenkomst die toen fysiek en online al door bijna 200 belangstellenden – inwoners, ambtenaren, zorgprofessionals en welzijnsmedewerkers – werd gevolgd. Steun was er van Alzheimer Nederland, Ketenzorg Dementie Waardenland, Ketenzorg Dementie Hoeksche Waard en GGD Zuid-Holland Zuid. Ook was er bestuurlijke ruggensteun, dankzij de wethouders Joanne Blaak-Van de Lagemaat (Hoeksche Waard) en Piet Vat (Sliedrecht), die zich zichtbaar aan de campagne verbonden.
Website en promotiemateriaal als fundament
De website (www.wezijnzelfhetmedicijn.nl) vormde een belangrijk fundament onder de campagne. Hier kon iedere regio zijn verhalen, lokale activiteiten en tips voor een gezonde leefstijl delen. ‘Verder hebben we allerlei promotiemateriaal laten ontwikkelen,’ vertelt Judith, ‘voor in informatie-stands, om uit te delen, om zelf aan te trekken of om neer te leggen op strategische plekken. De algemene folder was bovendien in het Engels, Arabisch, Turks, Pools, Russisch en Oekraïens beschikbaar. Maar dé eyecatchers van de campagne waren ongetwijfeld de kleurrijke sokken,’ lacht ze. ‘Die kon je verdienen als je meedeed aan een activiteit of workshop.’ Ten slotte postte het campagneteam wekelijks berichten op LinkedIn om daarna alle partners op te roepen deze breed te delen: ‘De projectgroep heeft de basis gelegd; aan u als partner om de campagne verder te brengen’.
Tot in alle uithoeken van de regio
In de loop van de tijd bleek de campagne een aanstekelijke ‘zwaan-kleef-aan’, met steeds meer betrokkenen. Inwoners (mantelzorgers) toonden zich een waardevolle ‘linking pin’ tussen het campagneteam en instellingen, waar de leefstijlboodschap verteld mocht worden. ‘Het is mede dankzij deze enthousiaste inwoners dat de campagne een succes werd’, benadrukt Judith. 'En mede dankzij de coördinator van De Striensche zijn alle vrijwilligers van deze zorgcoöperatie getraind om zelf het gesprek aan te gaan over leefstijl. Hetzelfde geldt voor de vrijwilligers van de Odensehuizen in Hoeksche Waard, Papendrecht en Alblasserdam; ook daar namen de coördinatoren het voortouw om hun vrijwilligers te laten trainen over de relatie tussen leefstijl en dementie. Daar waren we echt blij mee,’ stelt Judith. ‘Als projectgroep konden we immers niet alles zelf.’ Ook inwoonster en gezondheidscoach-in-opleiding Marina den Braber meldde zich. Onder haar bezielende leiding kwam er een promotieteam dat de campagne in alle uithoeken van de regio bracht. ‘Hierdoor is de campagne op een ongekend niveau gekomen,’ meent Judith.
Contacten, emoties en dynamiek
‘Met deze summiere opsomming en impressie van de campagne doen we veel bijeenkomsten en vrijwilligers tekort. Dat realiseren we ons,’ besluit Judith. ‘Maar we kunnen terugkijken op een bruisende promotietoer door de regio. De impact daarvan laat zich moeilijk meten. We hebben ongeveer 50.000 mensen bereikt, met 1.000 mensen daadwerkelijk gesproken en 2.000 paar sokken uitgedeeld. Daarnaast zijn de contacten, de emoties, de dynamiek binnen de projectgroep én de synergie met de partners in de regio een ongelooflijk belangrijk onderdeel van het verhaal. Het gaat om het enthousiasme dat beklijft!’
Campagne tijdlijn
START
De campagne werd getrokken door een multidisciplinaire projectgroep met Conny Bouwer (Ketenzorg Dementie Hoeksche Waard), Paula Pontier (Ketenzorg Dementie Waardenland), Arie Slob en Wim Eijbers (Alzheimer Nederland), Marjoke Geluk (communicatie), Kirsten van der Kuijp (beleid), Chrystel Luijendijk (onderzoek), Neziha Ulus (publieke gezondheid), Marjelle Schütteler (publieke gezondheid) en Judith Bouwmeester (projectleider) van de GGD Zuid-Holland Zuid.
ZOMER
Na enkele kleinschalige evenementen en de echte vuurdoop tijdens de Gorinchem Gezond Week strijkt de campagne in augustus neer op de Jaarmarkt in Noordeloos: een van de grootste jaarmarkten van Midden-Nederland, goed voor 10.000 bezoekers. Later volgt nog een grote klapper tijdens de Zomerparkdag in Hendrik-Ido-Ambacht, met maar liefst 30.000 bezoekers. Het voorlichtingsteam is inmiddels goed herkenbaar, dankzij de speciale campagne-shirts.
NAJAAR
Er volgt een hele reeks evenementen: in bibliotheken en buurthuizen, bij gemeenten, voor vrijwilligers (het Odensehuis in Hoeksche Waard), tijdens de Cultuur- en Sportweken in Papendrecht, bij de kickoff van de Gezonde Sport-omgeving in de Hoeksche Waard, en bij een wandeltocht in Dordrecht. Het hoogtepunt ligt rond 21 september: Wereld Alzheimer Dag. In de hele regio zijn er activiteiten en het campagneteam is (bijna) overal bij.
INSPIRATIE
Marina den Braber, Kim Mutsaars en Ingrid Zuidhof vormen het ‘promotieteam’. Met grote gedrevenheid brengen zij de campagne op alle strategische plekken en evenementen. Maar promotie kan op meerdere manieren. Zo wordt de campagne ook opgenomen in de inspiratiebundel van de Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid. Dit is een samenwerkingsverband tussen hogescholen, zorg- en welzijnsinstellingen, gemeenten en cliëntenorganisaties in de regio Rotterdam.
NOVEMBER
Hand in eigen boezem: dat was de gedachte achter de campagne-actie voor de DG&J-collega’s: 500 medewerkers bewustmaken van het verband tussen een gezonde leefstijl en de kans op dementie. Als vanzelf kreeg deze actie een breed vervolg: alle ambtenaren bij één van de GR Drechtsteden-organisaties konden in november meedoen met de PEP Winterschool, met workshops die passen bij 'We zijn zelf het medicijn': Omdenken, Koudwaterzwemmen, Boks-coaching en Ontmoeten.
FEBRUARI
Van de vele bijzondere bijeenkomsten verdient die in Resto van Harte zeker een vermelding. Dit sociaal buurtrestaurant is een prachtig initiatief met inmiddels vijftig locaties in heel Nederland. Iedere vrijdag genieten buurtbewoners samen in het Polderwiel (Stadspolders Dordrecht) van een betaalbaar, goed en gezond driegangendiner. Op uitnodiging van restomanager Mack Labbaci vertelde het campagneteam tussen de gangen door over de campagne.
SLOT
Ook in de laatste campagnemaand waren er nog mooie ontmoetingen, zoals de ledenmiddag van het PCOB Dordrecht, met ruim 45 aanwezigen. En de bijeenkomst met de vrijwilligers van het Odensehuis in Alblasserdam.