Campagne wordt beleid
‘We gaan dóór! We nemen weliswaar afscheid van de naam ‘We zijn zelf het medicijn’, maar alle lessen en inspiratie die we met deze campagne hebben opgedaan, zijn verwerkt in ons nieuwe vitaliteitsbeleid voor senioren.’ Dat is de heldere boodschap van Kirsten van der Kuijp. Als Beleidsadviseur Publieke Gezondheid bij de GGD ZHZ en lid van het multidisciplinaire projectteam is zij in toenemende mate betrokken bij de campagne en het nieuwe beleid. ‘We hebben nu écht geborgd dat dit doorgaat,’ benadrukt ze.
GGD ZHZ organiseerde altijd al projecten gericht op oudere inwoners, zoals valpreventie of de dementievriendelijke samenleving. ‘De wens bestond om daar meer samenhang in te brengen en om meer ‘aan de voorkant’, aan de preventiekant, te gaan zitten,’ vertelt Kirsten. ‘Bovendien waren we vaak een beetje zoekend naar wie dan de doelgroep is: 60+, 70+?’ En toen kwam de campagne ‘We zijn zelf het medicijn’, die breed inzoomde op preventie, op leefstijl én op een veel jongere doelgroep (40+). ‘Dat was echt voor het eerst en dat bleek een grote inspiratiebron voor het seniorenbeleid dat we wilden vormgeven. Daarbinnen kunnen we de campagne nu strategisch voortzetten,’ aldus Kirsten.
Focus op preventie en op méér dan fysieke fitheid
Het beleidsstuk rond vitaal ouder worden is zo goed als klaar, vertaald in een meerjarenplan en recent gepresenteerd aan de tien gemeenten in de regio. ‘Het is noodzakelijk dat zo’n beleid op papier staat,’ schetst Kirsten, ‘maar daaronder hangen natuurlijk wel hele concrete projecten. We hebben kritisch gekeken naar wat we willen meenemen uit wat we deden. ‘Dementievriendelijke samenleving’ bijvoorbeeld, is vanuit de GGD ZHZ geen project meer, omdat we liever inzetten op preventie. Een andere verschuiving is dat we in ons nieuwe vitaliteitsbeleid voor ouderen nu veel breder kijken. Vitaliteit is meer dan fysieke fitheid, het is ook mentale conditie en sociaal welzijn. Zo hebben we de verworvenheden en de leefstijladviezen van ‘We zijn zelf het medicijn’ meegenomen in het nieuwe beleid.’
Van incidentele projecten naar structureel beleid
De belangrijkste accentverschuiving voor de toekomst is misschien wel dat incidentele projecten veranderd zijn in structurele aandacht en beleid, waarbij zoveel mogelijk stakeholders worden betrokken. ‘Niet de GGD als kartrekker, maar sámen met anderen,’ stelt Kirsten. ‘En ook de doelgroepen zelf erbij betrekken. Ze laten meedenken over wat er nodig is om plezierig oud te worden. Over hoe je nú kunt beginnen, zodat je niet alleen over dertig jaar, maar ook nu vitaal bent. Samen met gemeenten en huisartsen kunnen we voorlichtingsbijeenkomsten houden over hoe mensen plezierig oud willen en kunnen worden. Dat gaat over vitaliteit, maar ook over zorgwensen (waar de huisartsen iets mee kunnen) of woonwensen (waar de gemeenten iets mee kunnen). Daar pluggen we ‘We zijn zelf het medicijn’ in, alleen anders en binnen een groter plaatje.’
Domein-overstijgend werken, want: sámen meer impact
Gedragsverandering bij groepen en individuen is vaak een kwestie van lange adem. Dat is een van de conclusies van de metingen die GGD ZHZ heeft gedaan rondom de campagne. ‘Landelijk zet men de stip op de horizon ook pas over vijftien jaar,’ zegt Kirsten. ‘Het onlangs gesloten Integraal Zorgakkoord gaat uit van een gezonde generatie in 2040. De vraag in dat akkoord is niet hóe we dan zorg gaan verlenen, maar hoe we kunnen voorkómen dat we dan zorg moeten verlenen. Preventie dus. Er hangen allerlei akkoorden onder en senioren vormen hierin een belangrijke, aparte doelgroep. Ik word echt blij van die akkoorden,’ besluit Kirsten lachend én enthousiast. ‘Het uitgangspunt is namelijk dat we domeinoverstijgend gaan samenwerken, omdat we sámen meer impact hebben. Dat biedt echt heel veel kansen voor ons als GGD ZHZ, om samen met huisartsen en gemeenten de inwoners in onze regio te ondersteunen bij het vitaal ouder worden!’