
Gezamenlijke focus op verzuim
‘Door snel schakelen meer tijd en aandacht voor echte probleemgevallen’
De rubriek 1+1 = 3 gaat over de meerwaarde van samenwerking. Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (LVS) werkt in onze regio nauw samen met koepelorganisatie Driegang en diverse basisscholen zoals OBS De Tweemaster. Door de korte lijnen en het informele contact kunnen ze snel ingrijpen en veel verzuim binnen korte tijd oplossen. Daardoor is er meer tijd en aandacht voor de echte probleemgevallen. Drie betrokkenen vertellen hoe ze dit vanuit hun eigen rol ervaren.

Marloes Scheek, Leerplichtambtenaar LVS: ‘Ik krijg nu sneller een belletje’
‘Vanuit mijn functie heb ik veel contact met zowel basisscholen als koepelorganisatie Driegang. Sinds kort is de samenwerking nog intensiever geworden, doordat ik een vaste werkplek heb in het kantoor van Driegang. Hierdoor is het overleg nóg frequenter en kunnen we gemakkelijker even terloops van gedachten wisselen. Bijvoorbeeld over verzuimtrends of gezinssystemen die ten grondslag kunnen liggen aan verzuim. Driegang is hierin heel actief! Aan het begin van het schooljaar organiseerde de koepel een bijeenkomst, waar ik de ruimte kreeg om het belang van wederzijds contact te benadrukken. Binnenkort is er een bijeenkomst waar we praten over de veranderingen in de vrijstellingen.’
‘Ook richting de scholen staan we samen sterker. Dat werkt: ik krijg nu sneller een belletje bij verzuim. Scholen zien het als iemand er niet is, of dreigt uit te vallen en voelen zich verantwoordelijk hier direct iets mee te doen. Samen pakken we de uitzonderingen op om daar een aangepast (leer)plan voor te creëren. Zo houden we het verzuim ook in die gevallen beperkt. Bij casussen zitten we met z’n drieën om tafel. De school heeft de persoonlijke relatie met de leerling. Driegang kent de mogelijkheden en kan hierin ondersteunen. Ikzelf ben voor ouders een beetje ‘de stok achter deur’; mijn aanwezigheid geeft de noodzaak weer. Zo hebben we allemaal inbreng vanuit onze eigen expertise en versterken we elkaar.’
Herbert Schaap, MT-lid Driegang: ‘We brengen allemaal onze kennis en inzichten in’
‘Als Driegang staan we ervoor dat alle kinderen in de regio goed onderwijs kunnen volgen, dat hen past. Wij hebben hierin een ondersteunende en faciliterende rol. We denken mee over hulp op het vlak van zorg en ondersteuning, of als er aanpassingen nodig zijn in de schoolgang. Alles om verzuim tot een minimum te beperken en het kind zijn of haar recht op leren te laten genieten. Wij linken de verschillende partijen in de regio aan elkaar om te zorgen dat er een sluitend plan ontstaan. En we beschikken over fondsen om dit te helpen realiseren.’
‘De nauwe samenwerking met Marloes van LVS is geweldig. LVS beschikt weer over heel andere kennis en inzichten dan wij of de scholen. Ook neemt Marloes veel ervaring mee als het gaat over gezinssystemen. Zij weet dan welke insteek het beste kan werken, wat er nodig is. We merken ook dat door haar deskundigheid en inzet scholen snel bij haar durven aankloppen. Het belangrijkste in onze visie is dat er altijd verbinding blijft met een kind. Dat er altijd een oplossing is en dat die ook in de eigen omgeving is. Gelukkig hoeven we voor slechts een klein percentage kinderen onze krachten te bundelen. Maar daar hebben we dan ook de tijd en aandacht voor.’


Petra Nijst, Directeur OBS De Tweemaster: ‘Samen vormen we een sterk front’
‘Ik heb deze rol nog niet zo heel lang, maar tot nu toe heb ik de samenwerking met LVS en Driegang als heel prettig ervaren. De lijnen zijn kort waardoor we elkaar goed vinden. We staan samen om het kind heen om zo de ondersteuning te bieden die nodig is.’
‘Soms spelen er situaties waardoor extra ondersteuning voor leerlingen nodig is. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van verzuim. Het is dan belangrijk dat we samen met ouders optrekken. Daar waar het verzuim moeilijk met ouders op te lossen is, is het goed dat externe partijen zoals Marloes Scheek betrokken zijn en hun expertise inbrengen. Wat we doen staat nooit los van elkaar. Wel hebben we ieder onze eigen focus. LVS heeft de expertise rondom verzuimredenen en aanpak. Driegang heeft een meer overkoepelende visie op onderwijs en de contacten om nieuwe kansen te vinden voor een leerling die vastloopt. Zo bieden zij dus de perfecte ondersteuning. Samen vormen we een sterk front om extra ondersteuning en mogelijk verzuim snel en effectief op te lossen.’