‘We zijn zelf het medicijn'

GGD voert campagne vóór gezonde leefstijl, tégen dementie

Door in alle aspecten gezonder te leven kunnen we de kans op het krijgen van dementie significant verkleinen. Zoveel is wetenschappelijk bewezen. Hoog tijd dus dat iedereen zich dit ten diepste gaat realiseren. Vandaar dat GGD Zuid-Holland Zuid, in de voetsporen van andere (zorg)regio’s, een publiekscampagne is begonnen: ‘We zijn zelf het medicijn’. Judith Bouwmeester, Adviseur Publieke Gezondheid, vertelt.

LEEFSTIJLADVIES 1: Blijf nieuwsgierig (heb een doel, een hobby, iets leren, een eigen tuintje)

‘Dementie is een veelzijdige, wijdverbreide ziekte; er zijn wel 50 verschillende soorten. In 2040 zal het waarschijnlijk de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland zijn,’ vertelt Judith. ‘De ziekte werkt ontwrichtend, voor zowel de persoon die het treft als voor zijn naasten én de samenleving als geheel. Er is geen medicijn voor, dat zal er ook op korte termijn niet komen, en er zijn ook nog geen erfelijke factoren aan te wijzen. Kortom’, stelt zij, ‘we moeten de oplossing echt bij onszelf zoeken! Uit onderzoek door de Universiteit van Maastricht en het Alzheimercentrum Limburg blijkt dat mensen tussen de 40 en 70 jaar de kans op dementie met maar liefst 40% kunnen verkleinen door een gezonde leefstijl,’ vervolgt ze. ‘Dat is zo’n duidelijk signaal, dat kun je niet negeren. Zodoende is er vanuit de GGD een campagne gestart om deze kennis voor het voetlicht te brengen bij het grote publiek. Eerder al in andere (zorg)regio’s en nu ook in Zuid-Holland Zuid.’

Campagne-aanpak

Er is gekozen voor een zogeheten community-campagne. Gemeenten, zorgprofessionals uit de eerste lijn, sociale partners en lokale welzijnsorganisaties zijn allemaal aangehaakt. In april waren ze bij elkaar tijdens een kick-off bijeenkomst. ‘Met de ‘we’ in de campagneslogan ‘We zijn zelf het medicijn’ bedoelen we natuurlijk niet alleen de inwoners, maar ook de professionals in de regio,’ lacht Judith. ‘De ambitie is om sámen te kijken hoe we zoveel mogelijk bewustzijn kunnen creëren rondom de significante voordelen van een gezonde leefstijl, gevolgd door concrete acties. Daarbij focussen we specifiek op mensen in een kwetsbare positie, mensen met een kennis- of taalachterstand, met beperkte financiële middelen en mantelzorgers. Juist hen proberen we te stimuleren!’

Judith Bouwmeester, Adviseur Publieke Gezondheid
‘Met de ‘we’ in de campagneslogan ‘We zijn zelf het medicijn’ bedoelen we niet alleen de inwoners, maar ook de professionals in de regio.’
LEEFSTIJLADVIES 3: Beweeg regelmatig (ga wandelen of zwemmen, blijf bezig)

Informatie en presentie

Ons deel op de landelijke website staat barstensvol informatie. Over het onderzoek bijvoorbeeld, met laagdrempelige tips, met lokale, gezonde initiatieven waarbij mensen zich kunnen aansluiten, en met verhalen van ‘vrienden’, inwoners en professionals, ook uit Zuid-Holland Zuid. ‘We zorgen bovendien dat we zichtbaar aanwezig zijn op de verschillende evenementen in de regio, zoals de Mobiliteitsbeurs in Sliedrecht, de Gorinchem Gezond Week en de Ambachtse Parkdag ,’ vertelt Judith. Zo zullen we straks ook aanhaken bij verschillende initiatieven in de regio omtrent Wereld Alzheimerdag (21 september).’

Belangrijkste tip: doe het samen

De campagne duurt tot 2023. ‘Tegen die tijd hopen we meer bewustzijn te hebben gecreëerd,’ besluit Judith. ‘De volgende stap, daadwerkelijk gezonder gaan leven, kunnen we niet ‘pushen’, maar hopelijk geeft onze boodschap genoeg motivatie. De leefstijladviezen uit de campagne zijn ook niet echt lastig, het is geen ‘rocket science’. Samen met de partners uit het veld proberen we wel steeds te benadrukken dat je deze dingen niet alleen hoeft te doen. Er zijn zoveel activiteiten waarbij je kunt aansluiten, of vraag een buur of vriend. Doe het vooral sámen. Dat maakt het leuker en zo houd je het beter vol.’

LEEFSTIJLADVIES 2: Eet gezond (veel groente en fruit, rook niet)

Heb je vragen of wil je meer weten? Laat het ons weten!